Home Bodem & Boer – Een kansrijke symbiose

Bodem & Boer – Een kansrijke symbiose

In dit microproject gaan we in de vorm van een dialoogdag en veldbezoeken heel praktisch aan de slag met landbouwers uit de Noorderkempen. Doel: kennis over het belang én de mogelijkheden van een levendige bodem versterken om zo beter bestand te zijn tegen de grillen van het veranderende klimaat..

RURANT vzw
Baarle-Hertog, Beerse, Brecht, Hoogstraten, Kalmthout, Kapellen, Lille, Malle, Merksplas, Rijkevorsel, Stabroek, Wuustwezel, Zoersel
1/6/2024 - 30/6/2025
Greet Aernouts greet.aernouts@rurant.be 014/ 25 97 63

De agrarische sector wordt sterk beïnvloed door de klimaatverandering, zowel door directe gevolgen als droogte en wateroverlast, als de daarmee verbonden economische en maatschappelijke verschuivingen. Een landbouwlandschap dat investeert in een klimaatrobuuste én klimaatvriendelijke aanpak wint aan veerkracht die van levensbelang is onder sterk veranderende omstandigheden. Werken aan een veerkrachtig landbouwlandschap vraagt inzicht over bodemleven, teelten en nieuwe vormen van landbouwpraktijken.

In dit microproject gaan we heel praktisch aan de slag, op een heel outreachende manier en in de taal die landbouwers elke dag spreken. We werken concreet aan een dialoogdag ‘Bodem, planten en bemesting: een nieuwe kijk biedt kansen’ met kennis en informatieoverdracht over bodemleven, teelten en bemesting, inspirerende verhalen van landbouwers over hun ervaringen, dialoog- en netwerkmogelijkheden. Daarnaast zetten we de botten letterlijk in het veld om tijdens enkele veldbezoeken te bekijken wat een gezond bodemleven betekent voor een levendige bodem en hoe je als landbouwer zelf aan de slag kan gaan met enkele eenvoudige hulpmiddelen.

Tijdens de veldbezoeken demonstreren we de tools uit de Boerenbodemtoolbox®; die bestaat uit: profielspade, prikstok, schudbox, microbiometer en slaketest.