Home Binnen bij Boeren | STEM-box
LEADER MarkAante Kempen +

Binnen bij Boeren | STEM-box

Aanvankelijk was het de bedoeling om voor het 5e leerjaar minimaal 16 BinnenBijBoeren-dagen te organiseren op verschillende landbouwbedrijven in samenwerking met de deelnemende gemeentes en scholen en het bestaande aanbod van de gemeentes. Op die manier wilden we kinderen kennis laten maken met de landbouwsectoren en het productieproces. Beleving en STEM-onderwijs staan hier centraal. Vanwege de corona-maatregelen heeft het project een andere vorm gekregen en maakten we STEM-boxen met materiaal en opdrachten die gratis ontleend kunnen worden bij de lokale bib.

Projectdetails

PLECKSKE VZW
Brecht, Essen, Hoogstraten, Kalmthout, Merksplas, Wuustwezel
€ 97.161
€ 63.152
01/01/2019 - 30/06/2020

Project in het kort

Met het project Binnen Bij Boeren willen we een aanbod ontwikkelen waarbij beleving en STEM centraal staan, dit voor leerlingen van het 5e leerjaar LO. Ervaring uit voorgaande projecten leert ons dat leerkrachten wel degelijk aan de slag gaan met het thema landbouw als ze kunnen intekenen op kant en klare initiatieven waar beleving in een authentieke omgeving voorop staat.

Daarnaast worden leerkrachten lager onderwijs opgeroepen tot meer aandacht voor wetenschappen en techniek in hun lessen. Leerkrachten zijn op zoek naar uitdagende leeromgevingen, een land- of tuinbouwbedrijf is zo’n rijke STEM-omgeving. Als antwoord op beide vaststellingen organiseren we minimaal 16 BinnenBijBoeren-dagen (doelgroep 5e leerjaar) op verschillende landbouwbedrijven in samenwerking met de deelnemende gemeenten en scholen en het bestaande aanbod van de gemeenten.

Enerzijds willen we hierbij inzetten op een eerste kennismaking met en beleving van een landbouwbedrijf en verschillende landbouwsectoren. Anderzijds, door eenzelfde groep leerlingen een tweede keer op hetzelfde bedrijf te laten komen, kunnen we voorbij die kennismaking met het productieproces van voedsel gaan en meer verdiepen en focussen op de (wetenschappelijke en technologische) context van dit productieproces. Dit om in het kader van STEM-onderwijs specifieke vaardigheden als probleemoplossend denken te oefenen en om de interesse in wetenschap en techniek aan te wakkeren.

Deel dit project